bikesight.nl

Blog

Met de billen bloot in 2016: Project Elite powered by 9thwave

Het jaar 2016 is alweer een paar weken oud, maar toch wil ik nog even terugkijken op 2015. Het afgelopen seizoen was voor mij namelijk een heerlijk fietsjaar. Aangewakkerd door een super NK Marathon in 2014 beschikte ik over een motivatie als nooit tevoren. In het begin ging het ondanks een trainingsstage in Tenerife nog wat moeizaam, maar met name in de zomer verbaasde ik mezelf met onder meer een perfect verlopen Bike Transalp en kort daarna mijn eerste podium in een wegwedstrijd. Toen ik in het najaar aan het nadenken was over hoe ik het in 2016 zou gaan aanpakken, was ik er daarom heel snel uit: er gaat nog een schepje bovenop.

Maar ‘een schepje erbovenop’ is een heel ruim begrip. Wat zou mijn doel dan precies worden? Een paar posities hoger tijdens de Transalp? En hoe zou ik dan gaan trainen? Telkens kwam er een gedachte boven: waarom zou ik – nu het kan en ik er de motivatie voor heb – het niets eens écht serieus aanpakken? Op zoek naar mijn plafond, mezelf meten met de echte mannen. Geen excuses meer, met de billen bloot. Gewoon, om te kijken hoe ver ik zou kunnen komen. Na een tijdje twijfelen bleef er een vraag over: waarom niet? Ik heb toch niets te verliezen! Begin december hakte ik daarom de knoop door en vroeg ik bij de KNWU mijn eerste elite-licentie aan. Het was de geboorte van Project Elite powered by 9thWave.

9w-klein-trans-orange-diepte_nlWant als je ergens voor gaat, moet je het goed doen. Ik ben daarom blij dat 9thWave (interessant artikel) en Ninth (bikes), de belangrijkste sponsoren van Bikesight.nl, mij bij deze plannen willen (blijven) ondersteunen. De samenwerking gaat zelfs een stukje verder dan vorig seizoen en daarom zal ik tijdens mijn eerste jaar als elite-coureur (ik moet aan die benaming nog wennen) niet alleen rijden op een (nieuwe) Ninth Stiffy met carbon wielen van 9thwave, maar ook in kleding van dat laatste merk. Daarnaast doen ook Lake Cycling (schoenen) en Sponser Benelux (sportvoeding) hun duit in het zakje. Kortom: aan het materiaal (daarover over een tijdje meer) gaat het niet liggen.

licentie2016

Het bewijs..

Ik kon dus in alle rust plannen maken en dat begon met een eerste belangrijke vaststelling. En dat is dat ik niet de illusie heb dat ik een topper (wat je daar ook onder verstaat) zal worden. Maar dat hoeft ook niet.  Voor mij zit de uitdaging in het maximale uit mezelf halen en kijken wat daarmee mogelijk is. Het is altijd gevaarlijk om daar concrete doelen aan te verbinden (want afhankelijk van heel veel dingen), maar dromen heb natuurlijk ik wel. Denk aan UCI-punten pakken in een meerdaagse marathon (met behulp van vaste duopartner Bart Classens), punten pakken in een marathon van de UCI Marathonseries, een goede klassering op het NK marathon bij de elite en me bij een elite-wegwedstrijd fatsoenlijk handhaven in het peloton. Concreter en meer haalbaar? Oké dan: niet laatste worden in het elite-klassement van de klimtijdrit van de Alpentour Trophy, niet gedubbeld worden in een xc-eliterace van de Benelux Cup en een top 25 in het eindklassement van de Bike Transalp (uiteraard samen met Bart).

Of al mijn plannen haalbaar zijn? Met behulp van een flinke dosis geluk en een slimme wedstrijdplanning hoop ik dit jaar zoveel mogelijk vinkjes te kunnen zetten. Maar de kans is ook groot dat ik gigantisch op m’n bek ga. Wat er ook gebeurt: het zal allemaal te lezen zijn op Bikesight.nl. Want ik heb besloten om tijdens mijn elite-project zoveel mogelijk open kaart te spelen, op alle fronten. Niet alleen over hoe een wedstrijd is verlopen en hoe het resultaat me bevalt, maar ook over bijvoorbeeld de trainingen, wattages en voeding. Alles met zoveel mogelijk details en zonder geheimen. Als gezegd: met de billen bloot. Tip: volg me nu alvast op Strava en Instagram.

Goed, plannen maken en erover ouwehoeren is mooi, maar daar kom je er niet mee. Als ik straks tevreden wil terugkijken op Project Elite powered by 9thwave, dan zal er nog heel wat moeten gebeuren. Ik zal vooral een betere mountainbiker moeten worden, in wat voor gradatie dan ook. Daarvoor zijn inmiddels de eerste stappen gemaakt.

Ten eerste: ik heb tot toe nu een prima winter met goede trainingen achter de rug (hallo motivatie!), waardoor ik me fitter voel dan ooit in januari. Daarnaast heb ik inmiddels Europees kampioen XC-eliminator Jeroen van Eck gestrikt om me in het begin van het seizoen te helpen met het verbeteren van mijn techniek. En ik heb in sportarts Guido Vroemen van SMA Midden-Nederland een conditietrainer gevonden die me tijdens het project zal begeleiden. Want alle hier boven geschetste ingrediënten zijn samen het perfecte recept voor overtraining, en dat wil ik natuurlijk voorkomen.

Deze week was ik daarom bij Guido om een eerste sportmedische test te doen. Je weet wel, zo’n test waarvoor je jezelf helemaal het schompes fietst op een hometrainer, met ook nog eens een irritant masker op om door te ademen. Nu waren de laatste minuten van de test inderdaad een verschrikking (bij de laatste verhoging in wattage dacht ik toch zeker één seconde om direct met het hele project te stoppen), maar daarbuiten was het een verademing. Guido neemt de tijd voor de test, onderzoekt je grondig en legt goed uit wat hij doet. En hij moedigt je gelukkig ook nog aan tijdens die laatste minuten van de test. Geloof me, als je met hartslag hoog in de keel, een gebrek aan adem en ontploffende benen toch maar probeert te blijven trappen, dan kan een heel simpel ‘kom op’ heel veel doen.

testguido

Staren naar een scherm waar de tijd verdomd langzaam gaat. De wattages gaan per 3 minuten steeds met 30 watt omhoog. Pittig!

Gelukkig was het mezelf dubbelvouwen in de dokterskamer van Vroemen niet voor niets, want alles was lichamelijk oké en met de fietsresultaten kan ik tevreden zijn. In het kader van ‘open kaart’, zie je in onderstaande tabel wat ik wegtrapte.

Lengte: 1,805 m
Gewicht: 73,1 kg
Vetpercentage: 8,5 %
Aerobe drempel (hartslag): 155 hr
Aerobe drempel (wattage) 240 watt 3,3 watt/kg
Anaerobe drempel (hartslag) 180 hr
Anaerobe drempel (wattage) 330 watt 4,5 watt/kg
Maximaal (hartslag) 193 hr
Maximaal (wattage) 450 watt 6,2 watt/kg
Vo2max (luchtopname) 68,1 ml/min.kg
Trainingszones Hartslag Wattage
Zone 0 (warming-up/herstel) 114-134 0-182
Zone 1 (hele rustige duur) 135-155 182-248
Zone 2 (normale duurtraining) 156-172 248-297
Zone 3 (net onder omslag) 173-180 297-347
Zone 4 (net boven omslag) 181-187 347-396
Zone 5 (maximaal gebied) 188-max 396-496
Zone 6 (explosief) 496-2000

Vanaf nu is het zaak om van hieruit grondig toe te gaan werken naar de start van Project Elite powered by 9thwave. Voordat het zover is sta ik komende week eerst nog (puur voor de fun!) op de Rocky Mountain Blizzard (die is te koop) aan de start van het Snowbike Festival in Gstaad. Daarna volgt een korte trainingsstage op Tenerife, voordat ik eind maart samen met Bart op zoek ga naar het eerste vinkje. In de zesdaagse Portugal Tour MTB (UCI.S2) hopen we met behulp van onze geslaagde Transalp-techniek minimaal één UCI-punt te pakken.

Ik zit alleen nog met één groot dilemma. Moet ik voor die tijd nu mijn benen scheren of niet?

portugaltourmtb

To Top